.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خط و نشان مجلس برای استیضاح صالحی

با خداحافظی حسین فرحی، محمد شریف ملک زاده دبیر شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور به سمت معاونت اداری مالی دستگاه دیپلماسی کشور منصوب شد.

فرحی از معاونان دوره منوچهر متکی بود که در چارچوب تغییرات چارت سازمانی دستگاه دیپلماسی از این سمت خداحافظی کرد. چارت سازمانی دستگاه دیپلماسی کشور طی چند روز آینده از سوی علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه ابلاغ می شود.

پایگاه خبری ایران دیپلماتیک هفدهم خردادماه از خداحافظی فرحی از تغییر فرحی خبر داده بود. امری که در ابتدا به شدت از سوی دفتر فرحی تکذیب شد. فرحی 46 سال دارد و هفده ماه هم معاون اداری مالی دستگاه دیپلماسی بود. رئیس دفتر ریاست قوه قضائیه، نماینده قوه قضائیه در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما، اولین دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی، معاون سفارت ایران در اتریش و یونان، معاون اداره دوم آمریکا و مدیرکل وزارتی وزارت امور خارجه از دیگر سوابق کاری فرحی است.

ملک زاده صبح امروز در جلسه معارفه ای که در محل وزارت خارجه برگزار خواهد شد به عنوان معاون اداری مالی این وزارتخانه معرفی می شود.

پیش از این برخی منابع از کمالوندی معاونت فعلی آمریکای وزیر امورخارجه که از دیپلمات های کهنه کار و دارای سابقه فعالیت در اداری-مالی هم هست به عنوان جانشین فرحی نام برده بودند.


ساختار معاونت اداری و مالی وزارت امور خارجه از 5 اداره کل، آموزش، امور اداری، پشتیبانی، مالی و طرح و برنامه تشکیل شده است. همچنین هسته گزینش و دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در مشهد نیز در حوزه این معاونت قرار دارد.

حسین فرحی اولین قربانی بزرگ تغییر ساختار دستگاه دیپلماسی است

امور ساختمان‌ها، اموال، اتومبیل‌های نمایندگی‌ها و تشکیلات اداری و طرح و برنامه و از همه مهم‌تر نیروی انسانی از اهم وظایف معاونت اداری مالی است.

سرکشی و پیگیری دائم امور اداری و پشتیبانی نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور نیز جزو وظایف این معاونت است و البته باید اشاره کرد معاون اداری و مالی عضو شورای معاونان وزارت خارجه نیز هست و در اساسنامه نیز از معاون اداری و مالی به عنوان معاون ثابت اداری و مالی نام برده شده که شاید به دلیل اقتضای این گونه مسئولیت‌ها است.

بحث انتصاب ملک زاده به معاونت اداری مالی وزارت امورخارجه از مدت ها پیش در راهروهای دستگاه دیپلماسی شنیده می شد. با توجه به تجربه ملک زاده در شورای ایرانیان خارج از کشور و درگیری مستقیم این وزارتخانه با ایرانیان در خارج از کشور، این انتصاب می تواند اتفاق خوبی برای رفع اشکالات موجود در این زمینه باشد.

صالحی به مجلس می رود

اولین واکنش کمیسیون امنیت ملی مجلس به انتصاب ملک زاده به معاونت اداری مالی وزارت امورخارجه از سوی علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون بود که این انتصاب را نادرست دانست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به انتصاب ملک زاده به معاونت اداری مالی وزارت امورخارجه گفت: با توجه به حساسیت هایی که در وزارت امورخارجه است افرادی باید در این مسئولیت گمارده شوند که بدون حاشیه باشند.

علاءالدین بروجردی گفت: به نظر می رسد در داخل وزارت خارجه گزینه های مناسب تری نیز وجود دارد و با توجه به حساسیت هایی که در وزارت امورخارجه وجود دارد افرادی باید در این مسئولیت گمارده شوند که بدون حاشیه باشند.

بروجردی گفت: این احتمال وجود دارد که از وزیر امورخارجه در این خصوص سئوال پرسیده شود.

خط و نشان برای صالحی

محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد شدید از این انتصاب گفت: امیدواریم صالحی در سریعترین زمان ممکن ملک زاده را عزل کند و استقلال رای خود را حفظ کند و فشار جریان انحرافی را بشکند و قطعا اگر این اتفاق نیفتد مجلس به سمت استیضاح وزیرامورخارجه پیش خواهد رفت.

محمد دهقان گفت: جریان انحرافی با یک برنامه حساب شده به دنبال این است تا تمام وزارتخانه ها را در اختیار بگیرد و هم اکنون نیز شاهدیم برخی وزارتخانه های مهم را دچار اختلال و رکود کرده است و هیچ فردی بدون تایید جریان انحرافی نمی تواند به عنوان وزیر معرفی شود. وی افزود برخی وزارتخانه‌های کلیدی مورد طمع این جریان است و اخیرا متوجه شدیم بعد از موازی کاری در موضوع شورای عالی ایرانیان این جریان به وزارت امور خارجه نفوذ کرده تا افراد خود را در این وزارتخانه نصب کند تا بتواند اهداف این جریان را پیاده کند.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در خصوص این مسئله بی تفاوت نخواهد ماند و موضع فعال خود را نشان می دهد و لذا اولین هشدار را به وزیر خارجه می دهیم چرا که صالحی از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفته و وزیر نظام جمهوری اسلامی است و نباید در حالت انفعالی خود را در اختیار جریان انحرافی قرار دهد و آنچه این جریان به وی دیکته می کند بپذیرد. عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیرامورخارجه باید فعال و با استقلال رای به فعالیت خود ادامه دهد و اگر نمایندگان مجلس این استقلال رای را در وزیرخارجه نبینند به سمت برخورد قانونی خواهند رفت که یکی از ابزارهای این برخورد استیضاح است.


عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدواریم مجبور به استیضاح نشویم اظهار داشت: اگر متوجه شویم بعد از هشدارهای بسیار وزیری در حال فعالیت است که دچار انفعال است و قصد دارد سرنوشت وزارتخانه مهمی مانند وزارت امورخارجه را در اختیار جریان انحرافی قرار دهد مجلس قطعا از اقدامات قانونی استفاده خواهد کرد. دهقان تصریح کرد: امیدواریم صالحی در سریعترین زمان ممکن ملک زاده را عزل کند و استقلال رای خود را حفظ کند و فشار جریان انحرافی را بشکند و قطعا اگر این اتفاق نیفتد مجلس به سمت استیضاح وزیرامورخارجه پیش خواهد رفت. /1290


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.07 seconds.